2/04/2016

Pukujahdissa


Yllättävän moni tuttuni on heittänyt mua kysymyksellä, meinaanko tehdä hääpukuni itse. Enhän mä nyt hääpukua voi, tai edes osaa... Tai no myönnettäköön että vähän kyllä leikittelin ajatuksella, mutta järki sanoi muuta. Täytyi siis ruveta mekkojahtiin. En tiedä ottaisiko sen plussana vai miinuksena, että tiesin melkeimpä tarkalleen millaisen puvun haluan. Oikeastaan oon tiennyt sen varmaan aina. Disneyn prinsessoja kovasti lapsena ihailleena on mulle jäänyt tietty mielikuva tietynlaisesta tylliunelmasta. Mutta mistä moisen löytäisin?


Yksi sovittamani ihanuus, joka ei tietenkään ole se ostamani







Puvun hankkiminen Suomesta tuntui turvalliselta ja reilulta ratkaisulta. Aluksi ammentelin netistä tietoa ja aloin listata potentiaalisia liikkeitä, joiden valikoimat kolusin läpi. Ei näkynyt unelmamekkoa. Mites Virosta? No sielläkään ei hääpuljujen sivuilla mikään oikein säväyttänyt.
Hairahdin jopa katselemaan kiinalaisten tehtaiden valikoimaa, joista muutaman upean kuvan bongasin. Voiko noin halvalla saada hyvää? Olisiko mekko kuitenkaan sellainen kuin kuvassa ja materiaali ihan kamalaa? Kauhutarinoita kuulleena hylkäsin tämänkin vaihtoehdon.

Ajatus mekon teettämisestä alkoi tuntua melkein ainoalta vaihtoehdolta ja aloin googletella ompelijoita. Pari viikkoa sitten yhden duunipäivän päätteeksi päätettiin yhden kaasoni kanssa poiketa extempore-kaynnillä Kasarminkadulla sijainneessa Meccossa. Halusin kokeilla muutamaa ihan täysin eri mallista pukua, kun paikan päällä kerran oltiin. Olihan se aika maaginen tunne toi hääpukujen sovittelu. Ensimmäinen puku päälläni hihkuin hölmistyneenä "Mä meen hei naimisiin!". Joo-o nyökytteli kaaso ja myyjät. "Kun huomaat hymyileväsi, tiedät löytäneesi sen oikean". Yllätyksekseni kaikki sovittamani puvut näytti mun päällä tosi hyviltä ja olin yhtä kestohymyä, mutta kun sain päälleni melkein sen mallisen josta olin unelmoinut, todettiin että kyllä se on se mun puku. "Melkein" tarkoittaa sitä että koko, malli ja habitus olivat oikeat, mutta pukuun täytyisi tehdä vielä muutoksia. Puku oli sen verran hyvässä alennuksessa, että se oli suorastaan pakko ostaa. Niinpä sitten kiikutin sen kotiin ja aloin suunnitella tuunausprojektia.


Pukuun piti vielä löytää sopivat pitsit ja kankaat. Pää meni pyörälle kaikkien tyllien, satiinien ja hörhelöiden keskellä. Miksi valkoisen sävyjä pitää olla niin montaa erilaista, ja mikä niistä olis sopivin juuri mulle? Häät on heinäkuussa jolloin oletan (ja toivon) olevani suhteellisen päivettynyt. Näyttääkö se kaikista kirkkain ja puhtain valkoinen hölmöltä ruskettunutta hipiää vasten? Myöskin kaikki kellertävät kermanvalkoiset sai mut nyrpistelemään nenääni. Vaiheilujen jälkeen löytyi ehkä se kultainen keskitie.

Varsinkin yläosa menee aikamoiseen remonttiin, joten päätin viedä puvun ammattilaiselle ommeltavaksi. Tää on kuitenkin sen verran tärkeä juttu, että haluan sen olevan just eikä melkein. Nyt sitten odotellaan. Ja odotellaan. Ja odotellaan. Enhän mä malta odottaa että puku on valmis! Toisaalta ihan hyvä ettei se ole meillä kotona vaatehuoneessa roikkumassa..

Kaasojeni sanoja lainaten ja mut tuntien, olisi ollut ihan sama vaikka olisinkin löytänyt valmiiksi mieleiseni puvun, olisin silti keksinyt siihen jotain muutoksia ja tuunattavaa. Se on vaan niin mua.


-T


6 kommenttia :

  1. Anonyymi2/05/2016

    Aah aloin niin oikeeseen saumaan seuraan sun blogia! Pari postausta ja kerroit häistä, meillä on myös ensi kesänä ne eessä joten huippua lukea hääjuttuja sellaisesta blogista joka nappaa muutenkin! Pojatkin on suunnillee samanikäset :) Upea tuo eka puku, en malta odottaa että pääsis itekki kaupoille! Kiitti huikeesta blogista!

    Tinsku

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lämpimästi tervetuloa seurailemaan ja kiva jos häähömppäkin uppoaa! Voi että toi pukujen sovittelu oli kyllä niin ihanaa puuhaa (kantsii ottaa hyvät makutuomarit messiin!). Tsemppiä sinnekkin häiden suunnitteluun :)

      Poista
  2. Anonyymi2/10/2016

    Apua mikä puku! <3 tässähän meinaa iskeä hääkuume vaikken koskaan ole sellaista potenut! :D Vau!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No toi oli kieltämättä kyllä aika ihana ja sai vähäks aikaa pasmat ihan sekaisin! Päädyin sitten kuitenkin sen malliseen mitä olin etsinytkin :)

      Poista
  3. Anonyymi2/14/2016

    Mun mielestä tuo on aivan ihana mekko joka sulla on ekassa kuvassa! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin on munkin mielestä!

      Poista