11/26/2015

Gluteeniton siemennäkkäri ja paahdettu paprikahummus





Siis miten on voinut mennä näin kevyt ja helppo herkku meikäläiseltä ihan ohi? Muistan joskus tutkineeni siemenistä tehdyn näkkileivän reseptiä jostain lehdestä, mutta unohdin sen samantien. Viime viikolla sitten iskin hampaani siemennäkkäriin ensi kertaa kaverin järkkäämässä terveysiltamassa, ja oitis vaadittiin porukalla saada reseptiä jakoon. Googlettamalla näkkäristä löytyi monia eri versioita pilvin pimein (en pääse vieläkään yli siitä että oon missannut tän!), mutta päädyin testaamaan ensin saamallani reseptillä. Se kun oli niin hyvää. Niin hyvää että mun täytyi tehdä heti perään uusi satsi. Etenkin tuoreena maistuu ihan sellaisenaankin, mutta päälle voi toki laittaa melkein mitä vain. Meillä on nautiskeltu herkkua simppelin paprikahummuksen kanssa, jonka resepti on alunperin Vege!-keittokirjasta.



Gluteeniton siemennäkkäri

noin 400 g siemeniä
(Mixailin auringonkukan-, kurpitsan-, chian-, pinjan-, seesamin-, pellavan- ja hampunsiemeniä, mutta helpolla pääsee jos ostaa valmiin siemensekoituspussin. )
3 kananmunaa
öljyä (käytin pistaasiölyä)
tilkka vettä
(sormi)suolaa

Sotke kaikki ainekset keskenään massaksi, ja letitä tasaisesti leivinpaperille. Ripottele päälle sormisuolaa. Paista rapeaksi 175 asteisessa uunissa noin 25 minuuttia, niin että pinta hieman ruskistuu. 


Paahdettu paprikahummus

1 prk (400g) kikherneitä huuhdeltuna ja valutettuna
160 g paahdettuja kuorettomia paprikoita valutettuna
1 tl savustettua paprikajauhetta (tai tavallista paprikaa)
2 rkl oliiviöljyä
puolikkaan sitruunan mehu
suolaa

Pane kaikki ainekset tehosekoittimeen. Sekoita kunnes saat tasaisen massan. Tarkista maku ja lisää suolaa oman maun mukaan.

Nams!

-T


Ei kommentteja :

Lähetä kommentti